Back to Design by Harrysson

Chassina tillverkades 2009. De vattenskars på en firma i Staffanstorp och planslipades sedan av Pontus på jobbet i Svedala. Plåten är ett specialstål från Lesjöfors.

Jag designade och CAD-ritade under hösten 2008. Tanken med designen var att ha stöd och vikt i nosen för djupa ingångar i kurvorna, högt uppslipat bakaxelfäste och motorbrace för att kunna köra med "chassimagen" lågt. Chassiplattan är lätt böjd från tillverkningen och mitten på chassit är lite uppåtböjd. Detta minskades genom planslipning på omstående sida, men det gav också utrymme för viss svikt. Styrskon låg lågt och med litet utslag. Pannorna var tänkta att vara helt lösa och låta karossen leva sitt eget liv, men med tryck på den så tryckte den på ramen på fyra punkter via nålfästena och via den rörliga ytterramen mot motorboxen. Konstruktionen gav, som jag tänkte det, bra dämpning.

Chassit kördes enbart med Bentleyn och tävlade bara en gång, det sista Swedish Masters 2009. Jag vann kvalet på 4,751 i Open 12, en dryg tiondel före Brian om jag minns rätt. I tävlingen ledde jag fram till femte heatet där jag på svart fick slut på däck. Det tog ett tag innan jag fattade det. Jag hade tagit Shaans hjul. Hon körde en likadan bil men med lägre axelhöjd.

Vi körde betydligt snabbare på träning, men i kvalet var banan hal. På den 4-spåriga banan jag senare byggde så var chassit mycket snabbt. Pontus och jag hade fantastiskt roliga träningar.

Problemet med chassit var att det kräver mod att låta bilen gå mycket långt in i kurvorna. På banorna i Hjärup var det inget problem, men när jag testade det i t.ex. Åtvidaberg och Partille så var jag helt enkelt för feg. Om man fegar tror jag att det är lite för styvt i motorboxen och därför tappar grepp i utgången.

Jag har byggt några till och arbetat med designförändringar, men chassit blev sämre för varje ändring tyckte jag.

1/32 modellen har aldrig tävlats. Jag byggde ett och Guss byggde ett. Det är för lätt. Jag tror att med solida pannor så skulle chassit nog fungera ungefär likadant som det större chassit, men så långt kom jag aldrig i min chassibyggarkarriär.

Back to Design by Harrysson